HomeNieuwsExperimenteren en techniek beleven in het Xperience House in NijmegenNieuws

Experimenteren en techniek beleven in het Xperience House in Nijmegen

xperience house
line-v-2
line-v-1
line-v-1
line-v-3
line-v-2
line-d-2

Het Xperience House heeft eind december 2020 een eerste groep vmbo-leerlingen ontvangen voor een pilot. Het belangrijkste doel van de pilot? Leerlingen laten werken aan een opdracht, waarin zij met échte zonnepanelen en een échte elektro-installatie aan de slag gingen.

Wind en zon

En daar stonden de vmbo-leerlingen dan in het Experience House, dat in de Hubertushal gevestigd is. Na een korte, centrale opstart, gingen de leerlingen aan de slag met de voorbereidende opdracht. Het kennismaken met wat ‘energie’ nou eigenlijk is en het in elkaar zetten van een windmolentje kwamen daarbij aan bod. Dat windmolentje in elkaar zetten, dat was best even wat uitzoekwerk. Uiteindelijk lukte het alle leerlingen en stond er een windmolentje dat kon draaien door middel van de energie die opgewekt werd door het aangesloten zonnepaneeltje.

Zonnepanelen aansluiten

Daarna begon het echt werk! De leerlingen gingen aan de slag in het Xperience House. De groep werd in tweeën gedeeld; de ene helft ging buiten aan de slag met het opbouwen en monteren van vier zonnepanelen. En de andere helft startte in het Xperience House met de aanleg van het elektriciteitsnet waarop de zonnepanelen aangesloten worden. Dit deden de leerlingen door middel van stekerbare verbindingen.

Stekerbare verbindingen? Dit is een techniek die in de utiliteit- en woningbouw steeds meer wordt toegepast. Door stekerbare verbindingen kun je met een beperkt aantal componenten een elektrische installatie aanleggen. Het voordeel is dat dit minder foutgevoelig is en dat er meer flexibiliteit ontstaat in de aanleg van de installatie.

Enthousiast samenwerken

Elke groep moest goed samenwerken om het werk gedaan te krijgen; Samen tekening lezen, afspreken waar te beginnen, zonnepanelen dragen (zwaar!), het juiste gereedschap kiezen en problemen oplossen. Want waarom klikt het ene zonnepaneel nou wel en het andere nou niet goed vast? En hoe moet elektriciteit naar boven worden geleid? Allemaal vragen en uitdagingen waar de leerlingen gaandeweg mee te maken kregen.

Na een uur hard werken, spatte het enthousiasme er nog steeds vanaf. Het was heel bijzonder om te zien hoe goed er samen gewerkt werd en hoe betrokken de leerlingen waren om de opdracht tot een goed einde te brengen.

Het werkt!

En wat is dan precies ‘een goed einde’? Als alles werkt natuurlijk! Hoogtepunt van het bezoek aan het Xperience House was daarom het omzetten van de schakelaar. Nadat de zonnepanelen aangesloten waren op het zojuist gemonteerde lichtnet, ging de schakelaar om en… Succes! Alle lampen in het huis gingen aan!

Meer opdrachten ontwikkelen

Na een korte gezamenlijke afsluiting verlieten de leerlingen met de windmolen in de hand de Hubertushal. Zowel leerlingen als de werkgroep Xperience House kijken terug op een geslaagde ochtend. En voor de werkgroep is het helder: “Dit smaakt naar meer. We gaan meer van dit soort opdrachten ontwikkelen, waarmee leerlingen aan het werk kunnen in het Xperience House!”